Rauhanbussi kiertää kesätapahtumissa kertomassa sodan räjähtämättömistä jäänteistä

Rauhanjärjestö Suomen Sadankomitean tiedotuskampanja kiertää kesätapahtumissa kertomassa asevarustelun haitoista ja sodan räjähtämättömistä jäänteistä. Kiertue alkoi Maailma kylässä -tapahtumasta 23.5.2009 ja jatkuu elokuun loppuun asti. Kampanjan tavoitteena on tarjota tietoa ja taustoittaa keskustelua sodan jäänteistä, erityisesti miinojen ja rypäleaseiden aiheuttamista ongelmista entisillä konflikti- ja sota-alueilla. Kampanja on ulkoasiainministeriön tukema.

"Kierrämme kesäfestareilla, esimerkiksi Puntala-rockissa Lempäälässä, Kihaus Folk Kansanmusiikkifestivaaleilla Rääkkylässä ja Pori Jazz-festivaaleilla. Kesän aikana vierailemme yli 20 paikkakunnalla ympäri Suomea. Erilaisissa tapahtumissa kohtaamme erilaisia ihmisiä. Kaikki ovat tervetulleita keskustelemaan kanssamme", toivottaa kampanjan koordinaattori Taija Ståhlberg.

"Sodan räjähtämättömät jäänteet aiheuttavat jatkuvan uhan siviileille kymmenissä maissa jopa vuosikymmeniä sodan jälkeen. Rypäleaseiden tekniikan todettu pettävän jatkuvasti ja merkittävä osa rypäleaseiden tytärpommeista jää räjähtämättä. Näemme, että tämän kampanjan tehtävä on tarjota asiatietoa keskustelun pohjaksi." painottaa Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa.

"Nyt on aika keskustella millaisilla aseilla Suomea halutaan puolustaa. Maanpuolustuksen tehtävänä on puolustaa omaa maata eikä tuhota sitä, kuten voi käydä, jos rypäleaseita käytetään puolustukseen." jatkaa Ståhlberg.

Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa 040 583 1142
Kampanjakoordinaattori Taija Ståhlberg 044 559 9744

Kampanjan verkkosivut löytyvät osoitteesta www.sodanjaanteet.fi
Kiertuepaikkakuntia ja -tapahtumia ovat mm.
1.7 Imatra
2.7 Lappeenranta
3.-4.7 Kihaus Folk, Rääkkylä
5.7 Joensuu