Suomi vihdoin mukaan miinakieltoon

Tiedote 25.11.2011 Vapaa julkaistavaksi.

Suomi vihdoin mukaan miinakieltoon

Suomi liittyy ensi vuonna miinat kieltävään Ottavan sopimukseen. Eduskunta sinetöi tänään päätöksen äänestämällä liittymisen puolesta 110-47. Miinakieltosopimus on yksi allekirjoitetuimpia kansainvälisiä humanitaarisia ja aseidenriisuntaan liittyviä sopimuksia.

– Tämä on erittäin positiivinen, kauan odotettu askel Suomelta. On tärkeää, että Suomi ottaa aktiivisen roolin pyrkimyksissä miinattomaan maailmaan. Onnittelemme Suomea, sanoo Kasia Derlicka, kansainvälisen miinakampanjan johtaja.

Yli kymmenen vuotta kestänyt miinojen käytön puolustaminen on kiinnittänyt huomiota kansainvälisesti ja vaikuttanut siihen, miten uskottavasti Suomi on voinut muista kansainvälisistä sopimuksista puhua.

– Hylkäämistä esittäessään perussuomalaiset ovat väärässä miina-asiassa. On tärkeää, että Suomi osallistuu sopimuksiin, joilla luodaan yhteisiä pelisääntöjä siihen, mikä sodankäynnissä on oikeutettua ja mikä ei. Miinat eivät erottele sotilasta siviileistä. Ne ovat epäinhimillinen ase, jota sivistynyt valtio ei käytä. Miinakieltosopimuksen myötä miinojen tuotanto ja kansainvälinen kauppa on tyrehdytetty ja käytännössä niiden käyttö konflikteissa on minimissään. Miinauhrien määrä on laskenut raivauksen johdosta dramaattisesti eikä uusia miinoja enää kylvetä, kommentoi Rauhanliiton toiminnanjohtaja ja miinakampanjaan pitkään osallistunut aktiivi Laura Lodenius eduskunnan tuoretta päätöstä. Lodenius korostaa, että miinasopimukseen liittyminen parantaa Suomen mainetta rauhanrakentajana.

Rauhanjärjestöt ovat saaneet onnitteluviestejä eri maista. Esimerkiksi ruotsalainen sisarjärjestö onnittelee Suomea ja järjestöjä miinakieltoon liittymisestä:

– On valtavan hienoa ja tärkeää, että Suomi vihdoin tulee mukaan henkilömiinakieltoon. Me Ruotsin rauhanliikkeessä ja miinojen vastaisessa kampanjassa haluamme onnitella suomalaisia järjestöjä, jotka ovat yli kymmenen vuotta työskennelleet asian puolesta, onnittelee Anna Ek, Svenska Freds och Skiljedomsförening -järjestön puheenjohtaja.