Sadankomitean rauhanpalkinnon saa sovittelija Miriam Attias

Rauhanjärjestö Sadankomitean rauhanpalkinto luovutetaan tänä vuonna konfliktinratkaisun ja sovittelun asiantuntija Miriam Attiakselle. Palkinto myönnetään työstä polarisaation ja ennakkoluulojen purkamiseksi. Rauhanpalkinnolla Sadankomitea haluaa lisätä kiinnostusta sovittelua ja polarisaatio-osaamista kohtaan ja nostaa esille identiteettien roolia aikamme konflikteissa.

“Vastakkainasettelujen purkaminen sovittelun, vuoropuhelun ja kohtaamisten kautta ennaltaehkäisee konflikteja ja lisää ihmisten välistä ymmärrystä. Se on tässä ajassa tärkeää rauhantyötä. Jännitteitä ilmentävät koventuneet asenteet ja yhteiskunnallisen keskustelun kärjistyminen vie meitä kauemmas rauhasta. Palkinnolla haluamme muistuttaa, että rauhantyö lähtee liikkeelle arjesta, yhteiseen ilmapiiriin vaikuttamisesta. Konkreettiset teot konfliktien ratkaisemiseksi, ennakkoluulojen purkamiseksi ja yhteisöllisen ilmapiirin rakentamiseksi ansaitsevat tulla huomioiduksi”, sanoo Sadankomitean puheenjohtaja Kaisu Kinnunen.

Rauhanpalkinnon luovuttaa Sadankomitean puheenjohtaja Kaisu Kinnunen.

Miriam Attias on naapuruus- ja yhteisösovittelun uranuurtaja, joka on erikoistunut ryhmien välisten ja sisäisten konfliktien ratkaisemiseen, jännitteiden purkamiseen ja toimivien väestösuhteiden luomiseen. Attias toimii Depolarize-hankkeen johtajana. Hänen työnsä on viime vuosina keskittynyt erilaisuuteen ja identiteetteihin liittyvien konfliktien sovitteluun ja hän on ollut kirjoittajana kahdessa tänä vuonna aiheesta julkaistussa teoksessa.

“Näen rauhan siten, että se ei tarkoita hiljaisuutta tai konfliktien ja vastakkainasettelujen poissaoloa, vaan kykyä käydä vaikeitakin keskusteluja. Työni on opettanut, että jos konfliktit ja vastakkainasettelut käsitellään rakentavasti, ne ovat hyviä oppimisen paikkoja. Niiden vaatimat keskustelut eivät kuitenkaan ole helppoja, koska ne menevät tunteisiin ja saavat ihmiset reagoimaan ja ottamaan kantaa, joskus vain siksi, että kyse on ”meikäläistä” tai ”heikäläisistä”. Radikaali kuuntelu on yksi avain, jolla vaikeisiin keskusteluihin avautuu uusi taso. Se vaatii vain sitä, että vaikka itselle tulisi hankala olo, antaa toisen puhua loppuun, ja vasta jälkeenpäin jäsentää omat ajatukset ja tuntemukset. Rauhan rakentaminen alkaa siis joskus siitä, ettei tee mitään: on vain hiljaa, ja pidättäytyy kommentoimasta, reagoimasta, vertailusta ja selittelystä.”

Nainen katsoo kameraan
Miriam Attias saa Sadankomitean rauhanpalkinnnon työstään polarisaation ja ennakkoluulojen purkamiseksi

Palkintona on ollut vuodesta 2001 keraamikkotaiteilija Miia Kallion Rauhanlaiva. Tämä on siis 20. rauhanlaiva, joka seilaa maailmalle.

Keraaminen laiva, jossa kukkia ja rauhanmerkki.
Jokainen laiva tehdään samaan muottiin, mutta muotoillaan käsin yksilölliseksi.

Palkinto luovutetaan sunnuntaina 6.12. itsenäisyyspäivän tilaisuudessa, joka järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti verkkotapahtumana. Palkinnon luovuttaa Sadankomitean puheenjohtaja Kaisu Kinnunen. Tilaisuus striimataan suorana Sadankomitean Youtube-kanavalle. Tilaisuuden taltioinnin voi käydä katsomassa myös jälkikäteen.

Anni Lahtinen, Sadankomitean pääsihteeri, 040 583 1142

Sadankomitea on antanut rauhanpalkinnon vuosittain vuodesta 1978 alkaen. Palkinto annetaan tunnustuksena kuluvan vuoden aikana tehdystä merkittävästä rauhantyöstä. Palkinnon ovat vuosien varrella saaneet muun muassa toimittaja Antti Kuronen, oikeustieteen tutkija Jarna Petman, Radinet-hanke, presidentti Tarja Halonen ja poliitikko Jacob Söderman.