Asevientilupa Arabiemiraatteihin peruttava

Sadankomitea ja Rauhanliitto vaativat, että Patrialle marraskuussa myönnetty panssariajoneuvojen vientilupa Arabiemiraatteihin perutaan. Myös muut voimassa olevat asevientiluvat Lähi-idän sotaa käyviin, ihmisoikeuksia loukkaaviin ja autoritaarisiin maihin on peruttava, eikä uusia lupia pitäisi toistaiseksi myöntää.

Patria Oyj tiedotti tammikuun lopussa tehneensä Yhdistyneiden arabiemiirikuntien armeijan kanssa kaupat panssaroiduista ajoneuvoista. Valtioneuvosto antoi kauppaan tarvittavan vientiluvan 40 AMV 8×8 ajoneuvolle viime vuoden marraskuussa.

Suomen asevientiä säätelevät kansallisen lainsäädännön lisäksi kansainväliset sopimukset, joista tärkeimpiä ovat Euroopan unionin yhteinen kanta ja YK:n asekauppasopimus.

Euroopan unionin yhteinen kanta edellyttää, ettei aseille saa antaa vientilupaa, jos on asevienti tapahtuisi maahan, jossa on "aseellinen konflikti tai sellaisen todennäköisyys". Yhdistyneet arabiemiirikunnat on maaliskuusta 2015 lähtien osana Saudi-Arabian johtamaa liittoumaa sotinut Jemenissä.

Sotatoimet Jemenissä ovat aiheuttaneet humanitaarisen kriisin ja mittavan pakolaisongelman. YK:n arvioiden mukaan Jemenissä oli joulukuussa 2,5 miljoonaa sisäistä pakolaista. Jemenissä toimivat avustusjärjestöt arvioivat, että heinäkuussa 2015 lähes 80 prosenttia jemeniläisistä oli pikaisen humanitaarisen avun tarpeessa. Erityisesti puutetta oli ravinnosta, vedestä ja lääkkeistä. Ihmisoikeusjärjestö Human Rights Watchin mukaan Saudi-Arabian johtama liittouma on myös käyttänyt rypälepommeja Jemenissä. Jemenin terveysministeriön mukaan sotatoimissa on kuollut kymmenessä kuukaudessa 7000 ja haavoittunut runsaat 16000.

Euroopan unionin yhteinen kanta edellyttää myös, ettei asevientilupia myönnetä maihin, joissa on todettu vakavia ihmisoikeusloukkauksia tai joissa on vaarana, että myytäviä sotatarvikkeita voitaisiin käyttää sortotoimiin. Kummatkin näistä ehdoista täyttyvät Arabiemiraattien kohdalla.

Mikäli valtioneuvosto ei peruuta valtioenemmistöiselle Patrialle myönnettyä vientilupaa, se tarkoittaa, että Suomi:

•  rikkoo sitä sitovien kansainvälisten sopimusten määräyksiä;
  •  hyväksyy aseviennin sotaa käyvään maahan ja
  •  hyväksyy aseviennin ihmisoikeuksia loukkaavaan maahan.

Patrialle myönnetyn vientiluvan peruuttaminen olisi myös linjassa muiden Euroopan unionin jäsenmaiden, muun muassa Iso-Britannian, Saksan ja Ruotsin, tiukentuneelle linjalle Arabian niemimaan valtioihin ja erityisesti Saudi-Arabiaan.

On huolestuttavaa, että Lähi-idässä sotilasmenot kasvavat, kuten Tukholman kansainvälisen rauhantutkimuslaitoksen (SIPRI) tilastot osoittavat. Kasvavaan asevarusteluun liittyy aina aseellisten konfliktien riski.