Sadankomitean rauhanpalkinto Radinet-hankkeelle

Rauhanjärjestö Sadankomitean rauhanpalkinnon saa tänä vuonna oululaisen Vuolle Setlementin Radinet-hanke tunnustuksena vaikuttavasta työstä väkivallattomuuden edistämiseksi. Vuonna 2017 suomalainen rauhanliike täyttää 110 ja itsenäinen Suomi 100 vuotta. Juhlavuonna Sadankomitea haluaa palkinnolla nostaa esiin toimintaa, jolla rakennetaan kestävää rauhaa Suomessa.

Radinet-hankkeessa kehitetään Exit-toimintamalli ihmisille, jotka haluavat tukea väkivaltaisesta ääriajattelusta ja -toiminnasta irtautumiseen. Exit-toiminta on suunnattu henkilöille, jotka ovat radikalisoituneet tai vaarassa radikalisoitua siten, että se voisi johtaa ideologisesti perusteltuun väkivaltaiseen käyttäytymiseen.

Aikana, jolloin uutisotsikoita hallitsevat terrorismi ja muut väkivallan teot, niitä vastaan ehdotetaan helposti viranomaisten valtuuksien lisäämistä, esimerkiksi poliisien aseistuksen vahvistamista. Tällaisella toiminnalla ei voida kuitenkaan puuttua väkivallan juurisyihin. Sen sijaan resursseja tulee kohdentaa Radinetin kaltaisille aloitteille ja esimerkiksi ennaltaehkäisevään nuorisotyöhön.

”Terrorismia tai väkivaltaista ääriajattelua ei voiteta väkivallalla. Tarvitaan nykyistä huomattavasti enemmän syrjäytymisen vastaista työtä, sillä väkivaltainen toiminta kumpuaa epäoikeudenmukaisuuden, osattomuuden ja syrjäytymisen kokemuksista. Radinetin kaltaiselle toiminnalle on siis valtavasti tarvetta”, toteaa Sadankomitean puheenjohtaja Timo Mielonen ja jatkaa: ”Satavuotiaalta Suomelta olisi kunniakas teko tukea Radinetin työtä.”

Jani Kaisto, Radinet-hanke

”Radinetin tarkoituksena on edistää hyvää elämää ilman väkivaltaista ääriajattelua ja vihaa. Tekemämme työ on hyvin arkisia käytännön tekoja, ihmisten kohtaamista ja kuuntelua, heidän huoliensa ja pyrkimystensä tosissaan ottamista ja kannustamista väkivallattomuuteen. Työn juuret ovat kansalaisjärjestöjen vuosikymmenien ajan tekemässä väkivaltatyössä”, toteaa Vuolle Setlementin väkivaltatyön päällikkö ja Radinet-hankkeen toiminnasta vastaava Jani Kaisto.

Kaiston mukaan väkivaltaisesta ääriajattelusta ja -toiminnasta irtaantuminen on mahdollista, mutta siihen tarvitaan tukea. Turvallisuutta ei kuitenkaan edistetä vain väkivallan vastaiseksi nimetyllä työllä tai jättämällä asian hoitamisen viranomaisten tehtäväksi.

”Uskomme siihen, että ihmistä kunnioittava kohtaaminen, kuulluksi tuleminen oman elämänsä asiantuntijana sekä myönteiset kokemukset osallisuudesta rakentavat osaltaan turvallisempaa yhteiskuntaa. Tätä työtä voi omista lähtökohdistaan käsin tehdä meistä jokainen”, Kaisto jatkaa.

Rauhanportti. Kuvaaja: Otto Santala

Palkintona on keramiikkataiteilija Miia Kallion teos Rauhanportti, joka symboloi tekojen ja yhteistyön tärkeyttä rauhan edistämisessä. ”Mikään pyrkimys ihmisyhteisöissä yhteiseen tavoitteiseen ei onnistu, jollei siihen löydetä yhteistä ratkaisua, yhteistä polkua”, taiteilija kuvailee.

Rauhanpalkinto luovutetaan rauhanjärjestöjen itsenäisyyspäivän juhlassa Helsingissä keskiviikkona 6.12. Palkinnon vastaanottaa Vuolle Setlementin väkivaltatyön päällikkö Jani Kaisto ja luovuttaa Sadankomitean puheenjohtaja Timo Mielonen. Sadankomitea on antanut rauhanpalkinnon vuosittain vuodesta 1978 alkaen. Aiemmin sen ovat saaneet muun muassa Kyyjärven kunta, presidentti Tarja Halonen ja Suomen EAPPI-ohjelma.

Lue lisää rauhanpalkinnon saajasta ja keramiikkataiteilija Miia Kalliosta Pax-lehdestä.

Rauhan Suomi – Maailmanparantajien itsenäisyyspäiväjuhla järjestetään Helsingissä Dubrovnik Lounge & Lobbyssa (Eerikinkatu 11). Ovet juhlaan aukeavat klo 18 ja ohjelma alkaa klo 19. Lisätietoja tapahtumasta.

Minna Vähäsalo
Suomen Sadankomitea ry
Järjestökoordinaattori
minna.vahasalo (a) sadankomitea.fi
040 167 9660

Jani Kaisto
Vuolle Setlementti ry
Väkivaltatyön päällikkö, Radinetin hankevastaava
jani.kaisto (a) vuolleoulu.fi
044 786 1631

Jussi Kemppainen
Vuolle Setlementti ry
jussi.kemppainen (a) vuolleoulu.fi
040 527 2898

Suomen Sadankomitea ry on vuonna 1963 perustettu pasifistinen ja antimilitaristinen, puoluepoliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton rauhanjärjestö. Sadankomitea tekee työtä, jotta Suomi olisi aktiivinen rauhan edistäjä, sillä rauha on edellytys ihmisten hyvinvoinnille.

Vuolle Setlementti on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, joka toteuttaa hyvinvointi- ja koulutuspalveluja. Vuolteella on pitkäaikainen kokemus nuoriso-, seniori-, monikulttuurisuus- ja yhteisötyön sekä kansalaistoiminnan lisäksi sovittelutoiminnan, rikosuhripäivystyksen ja väkivaltatyön toteuttamisesta. Vuolteen palveluiden avulla rakennetaan entistä turvallisempaa yhteiskuntaa.