Rauhanjärjestöt: asekauppa Egyptiin lopetettava!

Mubarakin hallintoa ja Egyptiä on eniten aseistanut Yhdysvallat, mutta myös monet Euroopan Unionin maat, myös Suomi, ovat vieneet Egyptiin ja muihin alueen epädemokraattisiin maihin aseita ja asetarvikkeita.

EU-maat ovat merkittäviä aseviejiä maailmassa. Vuonna 2009 esimerkiksi myönnettiin Lähi-itään 9,6 miljardin arvosta vientilupia. Myös Suomi on viime vuosina vienyt sotatarvikkeita ja varusteita armeijalle ja muille valtiollisille turvallisuusjoukoille Egyptiin ja Tunisiaan. Samalle alueelle, muun muassa Algeriaan, Jordaniaan, Libyaan ja Marokkoon on annettu myös lupia tehdä sotarvikkeiksi laskettavien tuotteiden niin kutsuttuja esittelyvientejä viime vuosina. Esittelyviennit tähtäävät varsinaisiin asekauppoihin.

Rauhanjärjestöt vaativat tiukempaa seulaa asevientiluville ja Suomea ja muita Euroopan Unionin maita välittömästi lopettamaan kaikki asekauppa Egyptin ja muiden epädemokraattisesti hallittujen maiden kanssa.

Suomen Rauhanliitto – YK-yhdistys, Laura Lodenius
Suomen Rauhanpuolustajat, Teemu Matinpuro