Kansainvälinen tempaus rypäleaseita vastaan

Kansainvälisen rypäleasekampanjan tempaus kokosi suomalaisia ilmaisemaan pettymyksensä hallituksen päätöstä vastaan ja rypäleasekiellon puolesta.

Mielenilmaus rypäleaseita vastaan järjestettiin Helsingissä Kolmen sepän aukiolla keskiviikkona 26. päivä marraskuuta kello 15. Tapahtuman järjestelyistä Suomessa vastasivat rauhanjärjestöt Rauhanliitto ja Sadankomitea. Tempaus liittyi kansainvälisen rypäleasekampanjan kiertävän bussin Suomen vierailuun 26.-27.11., jonka aikana kansainvälisen kampanjan asiantuntijat tapaavat muun muassa kansanedustajia ja suurlähetystöjen väkeä.

"On erikoista, että Suomi, joka paljon puhuu tekemästään humanitaarisesta työstä ja humanitaarisesta oikeudesta, ei kuitenkaan itse halua sitoutua sopimukseen, jonka avulla vähennetään maailmasta näitä erityisesti siviileille vaarallisia aseita", John Rodstedt, entinen sotilas ja kansainvälisen kampanjan räjähdeasiantuntija ihmettelee.

Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa kertoo, että esimerkiksi Ruotsissa sopimukseen liittymistä on perusteltu määrätietoisella aseidenriisuntapolitiikalla.

Suomen hallitus päätti 31.10., että Suomi ei liity rypäleaseet kieltävään Oslon sopimukseen joulukuussa. Näillä näkymin sopimukseen liittyy yli 100 maata, esimerkiksi lähes kaikki EU-maat. Lisäksi Euroopan parlamentti on päätöslauselmassaan suosittanut Oslon sopimukseen liittymistä.

Julkaisukelpoisia valokuvia voi pyytää Topi Kanniaiselta osoitteesta tiedotus(at)rauhanliitto.fi ja puhelimitse 0400 998 275.

Eekku Aromaa 040 583 1142