Asekauppasopimusneuvotteluilla tahmea alku – suomalaiset kansalaisjärjestöt seuraavat tilannetta

Ensimmäisestä maailmanlaajuisesta asekauppasopimuksesta neuvotellaan heinäkuun aikana YK:n päämajassa New Yorkissa. Neuvotteluiden piti alkaa eilen,mutta ensin on ratkaistava kysymys siitä, osallistuuko Palestiina neuvotteluihin seuraajana vai yhtenä valtioista.

Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa toivoo, että neuvottelut pystyttäisiin aloittamaan pian.

“Nyt on mahdollista neuvotella sitova sopimus, joka kattaa mahdollisimman monet asetyypit ja ammukset sekä olisi aidosti maailmanlaajuinen”, Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa kertoo.

Suomi ja kuusi muuta YK:n jäsenmaata esittivät asekauppasopimusneuvottelujen käynnistämistä vuonna 2006. Sadankomitean pääsihteeri Eekku Aromaa osallistuu neuvotteluihin osana Suomen delegaatiota.

Sopimuksen eteen on tehty työtä yhdeksänkymmentäluvulta lähtien. Maailmassa säädellään tarkemmin muun muuassa tekstiilien ja maataloustuotteiden kauppaa
kuin aseiden.

"Neuvotteluista on tulossa vaikeat, mutta monilla mailla on vahva tahto sopimuksen aikaansaamiseksi", Aromaa jatkaa.

Asekauppasopimuksesta (Arms Trade Treaty) käydään neuvottelut 2.-27. heinäkuuta YK:n päämajassa New Yorkissa. Aromaa on paikalla koko ajan, ja hän vastaa tiedotusvälineiden kysymyksiin. Paikalla on myös Amnesty Internationalin Suomen osaston toiminnanjohtaja Frank Johansson, joka seuraa neuvotteluita kansainvälisen Amnestyn delegaatiota 30.6.-15.7.

Eekku Aromaa, Sadankomitean
pääsihteeri, New York

puh. +17182499281 (Huomaa aikaero!)

Amnesty Internationalin Suomen osaston
toiminnanjohtaja Frank Johansson, New York

puh. +358-50-3676311 (Huomaa aikaero!)

Hanna Kaisa Hellsten, Sadankomitean
tiedottaja, Suomessa